To the moon and back

Ze wist perfect wat ze wou:

Moon Phase - Stof voor Durf-het-zelvers

“Hetzelfde model als dat van zus, want die kraag is zo mooi.”
“Dat stofje met die maantjes want we leren erover op school, over de maan en de planeten en de sterren en de zon.” “En dan mag ik dat aandoen voor op school, hé?”

Constellations - Jurk met Flap

Ondertussen zit de kleedjes-routine er helemaal in. En na een rondje trial and error, is de favoriete  afwerkmethode gevonden.

Met een volledig gevoerd lijfje. Het rokdeel wordt niet gevoerd want dat wordt hier toch snel veel te warm. De naad tussen rok en bovenlijfje wordt samen afgewerkt met de overlock. Zo loopt de blinde rits dus niet door in het rokdeel en stopt ze een paar cm voor de naad. Blinde ritsen, ik zie ze graag, maar de ervaring leert dat ik zuinig moet zijn met die liefde. Bij dit jurkje werd ook een piepende voering vermeden en dat maakt het verschil.

Gevoerd lijfje

Er werd moeite gedaan om de print netjes te laten doorlopen. Maar de courage ontbrak om miss Perfect te spelen.

blinde rits

tot de maan en terug

Patroon: Jurk met flap uit Stof voor durf-het-zelvers
Stof: Moon Phase Polkadot in Purple, Constellations by Lizzy House

13 thoughts on “To the moon and back

  1. Siri

    Echt ongeloofelijk wat jij de laatste weken allemaal uit je naaimachine hebt getoverd! Heel mooi allemaal, en zoveel. Ben een beetje jaloers….

    Reply
  2. Oon

    Weer zo’n mooie! Ik hou van dat effect met die kraag. Op het eerste gezicht leek het alsof je er een strik had opgezet. Super!

    Reply
  3. Ienemiene

    Echt super mooi zeg!!

    Een vraagje: als de rits niet doorloopt tot in de rok, krijg je die dan nog makkelijk aan? De mijne stappen meestal in het jurkje, maar op die manier gaat het wellicht beter over het hoofd? Ik vraag het omdat ik laatst een jurk maakte voor Mona en ik enkel een korte rits liggen had die enkel in het bovenlijfje liep en ik durfde dat precies niet riskeren omdat de jurkjes wel aansluitend zijn. Maar nu ik dit lees kan ik mss toch nog dat vooraadje korte ritsen opwerken🙂

    Reply
    1. lies

      ik doe dat ook altijd met enkel in het bovenlijfje. en idd dat spant wel wat meer om aan te doen (zeker bij julia, die heeft nog zo’n peuterbuik), maar uiteindelijk vind ik het en mooier en makkelijker.
      mooie versie in dat stofje miestaflet!!

      Reply
    2. miestaflet Post author

      We trekken de jurkjes idd altijd boven het hoofd. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoelang het bovenstukje is. Bij de “Geranium Dress” vond ik het ook wat riskant en heb ik de rits laten doorlopen. Ik vind het vooral leuk om het bovenstukje te kunnen sluiten. Een beleg probeer ik meestal vast te stikken in de zijnaden maar dan nog durft het wel eens te verkruipen.

      Reply

Leave a Reply

