Schoudertasje

Ja tuurlijk had je hem al gezien en wel hier en hier. Gisteren op een paar uurtjes gemaakt volgens deze tutorial.

Ik had al een aantal keren zitten kijken op het patroon en ik snapte het niet, echt niet. “Naaien is inzicht” sprak mijn moeder ooit. Maar mijn inzicht leek ver weg. Met het idee van ‘ik begin er gewoon aan’, knipte ik voor de allereerste keer een patroon. Ik ging voor de ‘grote’ schoudertas. Maar verdorie, na één deel uitgeknipt te hebben, bleef het me een mysterie hoe het in elkaar zat. Tot plots mijn frank viel ‘ Place on Fold’ (oftwel plaats op een plooi). Ik had natuurlijk een stuk te weinig.

Enfin met herboren moed, begon ik opnieuw en ontdekte deze keer dat er zelfs een kleiner exemplaar bestond. Kleiner betekent ‘minder stof verprutsen als het mislukt’, dus ging ik gisterenavond voor een schoudertasje voor mijn oudste rokkenkind (dat compleet zot is van tasjes).

En hoera, ik ben gelijk wel content. Deze keer hebben de naaikriebels echt wel iets in me losgemaakt. Het spannende proces van patroon tot eindresultaat – zo zelf iets in elkaar steken – ‘t is verdorie plezant!

De stofjeskeuze, tja, laat ons stellen dat er heel weinig ‘keuze’ was. Het is natuurlijk een kindertasje en moeha, er zit zelfs roze in!  Voor een allereerste echt naaiprojectje met patroon, vind ik het ideaal.  De bodems erin zetten, vond ik nog het moeilijkst of was het eerder mijn  ongeduldige dit-moet-hier-af-maar-ik-wil-in-mijn-bed-bui?

Alleen moet ik de bodem nog met de hand sluiten (het gat waardoor ik de tas gekeerd heb). En het is me een raadsel hoe ik dat ‘mooi’ moet doen. Iemand tips?

Maar allez, ik ga er nog wat op broeden en aanpassingen maken (de schouderband mag wel iets langer, misschien nog een sluitingske of een versierseltje of een zakje).

Misschien ga ik dit jaar als kerstcadeauthema wel voor “zelfgemaakt” in plaats van “zelfgekocht” en maak ik hopelijk enkele kinderhartjes blij.

Zou ik het durven voor ons neefje van bijna 4 (mijn metekindje)? Als ik een “stoer stofke” vind? Of zijn zo’n tasjes echt alleen maar meisjestoestanden (vraagt een meisjesmama aan de jongensmama’s in blogland?) ?

16 thoughts on “Schoudertasje

  1. Tamara

    Ik vind de stof nochtans heel mooi en tof! En de tas ook natuurlijk.
    Oh, en dat stoeltje: schoon!

    En ik ga echt niet opnieuw zeggen dat GANS blogmamaland kan naaien ondertussen. Miljaar, ik voel mij bijna een uitgestorven soort die nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien heeft🙂
    Maar het kriebelt wel… ooit ga ik dat toch ook eens proberen.

    Reply
    1. miestaflet Post author

      Oh, of ik na dit projectje ‘kan naaien’ dat zou ik absoluut niet durven zeggen.
      Maar laat het een opsteker zijn, als je er ooit je zinnen op zou zetten dan is dat eigenlijk, met wat gezond verstand, wel te doen (al spreken we niet over de propere afwerking hé😉 )

      Reply
  2. Marleen

    Voor mijn neefje dat 10 werd, verpakte ik een klein cadeautje in een zelfgemaakte tas. Mijn eerste tas. Naar het schijnt (dus zegt zijn mama, mijn zus)gaat die tas nu overal mee. En hij wil er voorzichtig mee zijn. Ik stempelde er zijn naam en een rij tractoren op. Ik had niet verwacht dat hij er zo gek op zou zijn. Je ziet maar…

    Reply
  3. Pingback: Kerstcadeautjes « Miestaflet

  4. miestaflet Post author

    @Annemie: de tip van jipie is echt een goede: aan de bovenkant de keeropening maken, bodems machinaal helemaal dichtnaaien en achteraf rondomrond mooi dichtstikken zodat je de keeropening ook mooi kan dichtmaken.
    Voor de kleine versie heb ik de banden langer gemaakt. Voor de grote versie de banden versmald.

    Ik post hier één dezer nog een ‘naaipostje’😉

    Reply
  5. Pingback: ‘t Is in de sjakosh « Miestaflet

Leave a Reply

